"mainontaa, joka koskettaa"

Televisio mainosmediana

Ensimmäiset tv-mainokset on Suomessa nähty elokuvissa ja televisiossa niitä on esitetty vuodesta 1957 lähtien. Television vahvuus on liikkuvassa kuvassa ja äänessä, mikä tekee siitä erittäin havainnollisen ja voimakkaasti tunteisiin vaikuttavan median. Televisio on myös sosiaalinen media, sillä sitä katsotaan yhdessä perheen ja ystävien kanssa. Tv-ohjelmista ja televisiossa nähdyistä mainoksista keskustellaan niin kotona kuin kodin ulkopuolellakin. Nämä tekijät yhdessä tekevät tv-mainonnasta hyvin tehokasta

Tv-mainokset ovat parhaimmillaan pienoiselokuvia, joissa on kiehtova tarina. Tarinan lisäksi henkilöhahmoilla ja niiden välisellä vuoropuhelulla sekä taustan äänimaisemalla luodaan oikea tunnelma ja haluttu mielikuva mainostettavasta tuotteesta. Hyvin rakennettu tarina toimii myös myöhemmin ja on ensiesitykseensä nähden ajaton.

Näiden mainoselokuvien lisäksi televisiossa voi näkyä muillakin tavoilla. Ohjelmayhteistyöllä tarkoitetaan mainostajan tunnisteen näyttämistä ohjelman alussa, katkoilla ja lopussa. Tunnisteet sovitetaan ohjelman tyyliin sopiviksi. Myös tekstitelevisiota voidaan käyttää mainostilana. Mainostaja voi ostaa mainostilaa joko haluamansa sivun ala- tai yläreunasta tai kokonaan oman sivun.

Tv-mainonta on kustannustehokasta. Kaupallisten tv-kanavien ohjelmakartat rakennetaan siten, että tietty katsojaryhmä on tiettyyn aikaan television äärellä. Katsojaryhmiin perustuvan kohdistamisen lisäksi mainoksia voidaan esittää alueellisesti. Televisio on myös mediana tarkimmin tutkittu. Katsomisaikatutkimuksilla seurataan katsojamäärien lisäksi katsojien käyttäytymistä hyvin tarkasti ja esimerkiksi katsojien tallentamat mainokset ovat tiedossa. Televisiomainoksissa mainostaja maksaa siis saavuttamastaan kohderyhmästä tarkemmin kuin muissa medioissa.

Tv-mainonta mielletään helposti kalliiksi mainosmuodoksi, mutta sitä voidaan tuottaa myös maltillisella budjetilla. Kannattaa kuitenkin huomioida, että tehokkuus perustuu toistoon ja mainoksen teho paranee esityskertojen lisääntyessä.

Televisiomainos, näkyvyyttä kampanjaasi!

Hitfactory
puh. 045 120 5033
email: office(at)hitfactory.fi, http://www.hitfactory.fi